الرئيسيةاخبار مصر«مفيش فيكم دكر يوقف نتنياهو المجنون» تامر أمين للمجتمع الدولي بعد مجزرة...

«مفيش فيكم دكر يوقف نتنياهو المجنون» تامر أمين للمجتمع الدولي بعد مجزرة رفح (فيديو)

انفعل الإعلامي تامر أمين على الهواء، بسبب المجزرة التي شهدتها رفح الفلسطينية، خلال الساعات الماضية، من جانب قوات الاحتلال الإسرائيلي.

وقال خلال تقديم برنامجه «آخر النهار»، المذاع على قناة «النهار»، إن نتنياهو نفسه اعترف بأن ما حدث في رفح الفلسطينية، الأحد، كارثة إنسانية، مؤكدًا أن الكلام العادي عن إسرائيل لم يعد مناسبًا للتعليق على ما تفعله.

وأضاف تامر أمين: «نتنياهو طالع يقول اللي حصل مننا في رفح كارثة إنسانية، ومكناش نحب أنها تحصل، إحنا نتمنى إن ضربنا ما يجيش غير في عناصر حماس لكن بيجي في ناس مش متورطين في العنف وإحنا مكناش قاصدينهم، أنا ما بهرجش اللي باقوله ده قاله نتنياهو في الكنيست».

وتابع تامر أمين: «أن نتنياهو رغم اعترافه بما حدث في رفح، أكد أنهم مستمرين في عدوانهم، إحنا لسه ما حققناش أهدافنا ولسه مستمرين، مش بس اعترف إنه عمل جريمة، ده اعترف إنه مكمل في الجريمة، لإنه يا عيني ما عندوش حل تاني».

وواصل «أمين»: «حد من الكنيست بيقول في نقاشهم عن اللي حصل في رفح لنتنياهو أنت ليه مش راضي على صفقة تبادل الأسرى ووقف إطلاق النار، رد عليه قاله طبعًا إحنا عايزين أسرانا، بس عشان في ضغوط علينا من الداخل والخارج، فحماس متشددة وبيغالوا في شروطهم، فبالتالي إحنا مش هنستسلم ومش هنرضى بشروط حماس القاسية».

واختتم تامر أمين: «راجل ولا همه حقوق الإنسان، ولا همه القانون الدولي، ولا المحكمة الجنائية الدولية اللي طلعت مذكرة توصي باعتقاله، ولا المحكمة الدولية، ولا كل دول العالم، ولا الدول اللي اعترفوا بدولة فلسطين، العالم كله واقف ضده، ولا همه كمان مجتمعه، فده راجل وصل إلى حد الجنون، سؤالي للمجتمع الدولي والمنظمات الدولية مفيش فيكم دكر يوقف نتنياهو؟».

مقالات ذات صلة
- Advertisment -

الأكثر شهرة

احدث التعليقات