الرئيسيةاخبار مصرالرئيس السيسي: فيه دول عاشت سنين في مجاعات .. مقاموش وهدوا البلد...

الرئيس السيسي: فيه دول عاشت سنين في مجاعات .. مقاموش وهدوا البلد ودلوقتي هما في حتة تانية

قال الرئيس السيسي خلال الندوة التثقيفية الـ 39 بمناسبة يوم الشهيد:” أنتوا نسيتوا من 10 سنين كنا إزاي.. الدول بتاخد 75 سنة عشان تصبح دول ذات شأن”.

وتابع الرئيس السيسي :” أنا عمري ما وعدتكم أن الموضوع هيخلص في سنة ولا اتنين .. أنا بقولكم كدا عشان نأخد الدرس ونتعلم وتبقى ذخيرة للقادم”.

وأضاف :” فيه دول عاشت سنين في مجاعات كان يفقد كل سنة 4 مليون نسمة من 52 لـ 68 بمعدل 45 مليون .. مقاموش وهدوا البلد ودلوقتي هما في حتة تانية”.

وأكد الرئيس السيسي، أن الحرب على الإرهاب استمرت 10 سنوات، معقبا:”استباح دمنا ومستقبلنا وكان متصور يخرب بلدنا زي ما بلاد كتير اتخربت”.

ويقدم موقع “بصراحة”، بثا مباشرا لوقائع مشاركة الرئيس عبد الفتاح السيسي، في الندوة التثقيفية الـ 39 التي تنظمها القوات المسلحة، بمناسبة الاحتفال بيوم الشهيد، وتقام الندوة داخل مركز المنارة للمؤتمرات.

ووصل الرئيس عبد الفتاح السيسي، منذ قليل، إلى مقر انعقاد الندوة التثقيفية الـ 39 للقوات المسلحة بمركز المنارة في التجمع؛ بمناسبة الاحتفال بيوم الشهيد والمحارب القديم.

الاحتفال بيوم الشهيد

ويشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم السبت، فعاليات الندوة التثقيفية الـ 39 للقوات المسلحة؛ بمناسبة الاحتفال بيوم الشهيد والمحارب القديم

وتحتفل مصر والقوات المسلحة في الـ9 من مارس من كل عام بـ”يوم الشهيد”، والذي يوافق ذكرى استشهاد رئيس أركان القوات المسلحة الفريق أول عبد المنعم رياض عام 1969، وهو وسط جنوده البواسل على جبهة قناة السويس أثناء حرب الاستنزاف.

يشهد الندوة رئيس مجلس الشيوخ المستشار عبدالوهاب عبدالرازق، ورئيس مجلس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي، والقائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي الفريق أول محمد زكي، وعدد من الوزراء وكبار رجال الدولة وشخصيات عامة وإعلامية.

مقالات ذات صلة
- Advertisment -

الأكثر شهرة

احدث التعليقات